Jakie torby do roweru wybrać?

Dowiedz się, jakie są rodzaje sakw rowerowych oraz które z nich będą odpowiadały Twoim potrzebom.

Drukuj
Sakwy Giant H2Pro Szymon Wołdziński

Na rynku dostępna jest masa różnych toreb do roweru. Różnią się pojemnością, miejscem i sposobem mocowania, a co za tym idzie przeznaczeniem. Przyglądamy się różnym typom sakw rowerowych i podpowiadamy, co wybrać?

Rynek wszelkiego rodzaju toreb i sakw rowerowych jest bardzo bogaty i rozbudowany. Nie ma w tym nic dziwnego, w końcu zawsze mamy potrzebę coś ze sobą zabrać, a wożenie rzeczy w kieszeniach, czy w plecaku jest podczas jazdy na rowerze mało komfortowe. Producenci akcesoriów widząc potrzeby użytkowników przygotowali dla nas torby rowerowe dosłownie na każdą okazję. Oczywiście inne potrzeby ,,bagażowe" ma zawodnik jadący na trening, a zupełnie odmienne osoba wybierająca się na wycieczkę. Na szczęście dla nas wybór jest ogromny. Nie dość, że możemy przebierać w torbach różnej wielkości, to dodatkowo będą one dostępne z różnymi systemami mocowania. Tak, aby dopasować się nie tylko do naszego bagażu, ale również do konkretnego typu roweru. Poniżej przyglądamy się trzem grupom toreb do roweru - dużym sakwom montowanym na bagażnik rowerowy, torbom bikepacking'owym oraz małym torebkom na podręczne rzeczy.

 

 

Duże sakwy na bagażnik rowerowy

Klasyczne sakwy rowerowe, które służą do przewożenia dużego i ciężkiego ładunku montuje się na bagażnik rowerowy. Najpopularniejsze są sakwy tylne, które cechują się największą pojemnością oraz mogą przewozić ciężki bagaż. To z kolei wynika z tego, że tylny bagażnik ma dużą nośność. Wśród sakw montowanych na bagażnik znajdziemy na rynku bardzo szerokie spektrum różnych modeli. Najbardziej odpowiednie do podróżowania są torby, które mają przestrzeń bagażową po bokach oraz na górze. Natomiast można kupić też pojedyncze boczne sakwy oraz różne inne kombinacje. Podczas zakupów warto zwrócić uwagę na całkowitą pojemność, kwestię wodoodporności, sposób zamykania, czy choćby wyposażenia w elementy odblaskowe. Nie mniej istotny jest system mocowania oraz obecność uchwytu do przenoszenia sakwy. To szczególnie ważne, gdy mówimy o sakwach bocznych, które często służą ludziom do jazdy po mieście i w nich wozi się zakupy, rzeczy do pracy itp. rzeczy. Wtedy temat szybkiego montowania i ściągania oraz przenoszenia sakwy jest bardzo istotny.

 

 

Na dłuższe wyprawy, które wymagają zabrania większej ilości rzeczy przydać się może dodatkowa sakwa, którą zakłada się na bagażnik przedni. Ich pojemność i nośność jest nieco mniejsza, niż w przypadku torby wożonej na tylnym bagażniku. Natomiast wybór różnych modeli jest też bardzo bogaty. Warto na koniec dodać, że w aspekcie stabilności i pewności podczas jazdy na rynku nie ma nic lepszego niż właśnie sakwy rowerowe zakładane na bagażniki. Dla podróżników to najlepsza opcja. Choć trzeba pamiętać, że nie każdy rower ma otwory służące do założenia bagażnika. Więcej o tego typu sakwach przeczytacie w artykule: SAKWY ROWEROWE DO TURYSTYKI - JAKIE WYBRAĆ?

 

 

Lekkie sakwy rowerowe - torby bikepacking'owe

Ostatnie lata to ogromny wzrost popularności wypraw rowerowych, na które podróżnicy pakują się ,,na lekko" - jak mawia się w rowerowym żargonie. Chodzi o to żeby zabrać wyłącznie najbardziej potrzebne rzeczy. Nadmiar bagażu ma nam nie ciążyć. Do tej filozofii podróżowania idealnie nadają się tzw. torby bikepacking'owe. Są to lekkie sakwy rowerowe, które mają wyraźnie mniejszą pojemność, niż sakwy montowane na bagażnik, ale jednocześnie są na tyle duże, że śmiało można pojechać z nimi na prawdziwą wyprawę.

Podstawową cechą toreb bikepacking'owych jest to, że większość modeli posiada własny system mocowania. Najczęściej oparty o paski na rzepy. Dzięki temu tego typu torby można założyć nawet do jednośladów, które teoretycznie nie są gotowe na wożenie ładunku. Takimi sakwami spokojnie objuczyć można nawet sportowy rower szosowy, czy typowego górala.

 

 

Podstawową i największą torbą do bikepacking'u jest sakwa tylna zakładana na sztycę podsiodłową. Tego typu torby zwykle mieszczą kilkanaście litrów. Kolejnym miejscem, które pozwoli sporo zabrać może być torba na kierownicę oraz torba na ramę roweru, która wypełnia jego główny trójkąt. W ich przypadku trzeba zwrócić uwagę na ewentualne kolizje z koszykami bidonów, czy choćby lampką i uchwytem do komputerka na kierownicy. Torby na ramę przeważnie nie są bardzo pojemne - mieszczą dosłownie kilka litrów, natomiast te na kierownicę już wyraźnie więcej - około 10 l.

 
 

 

W przypadku sakw bikepacking'owych również trzeba zwrócić uwagę na system mocowania do roweru, wodoodporny materiał (przydaje się!), sposób zapinania, czy choćby odblaskowe wstawki. To wszystko ma znaczenie podczas jazdy. Więcej na temat toreb do bikepacking'u znajdziecie w artykule: JAKIE TORBY DO BIKEPACKINGU?

Mała torba podsiodłowa

Najbardziej popularną torebką do roweru jest jednak zupełnie inny produkt - mianowicie mała torba podsiodłowa. To idealne miejsce do przewożenia niezbędnych części zapasowych i narzędzi. Najlepiej wozić tam dętkę, łyżki, scyzoryk narzędziowy, zestaw łatek, a w niektórych zmieści się nawet pompka. Torebka mocowana pod siodełkiem totalnie nie przeszkadza w jeździe, a jednocześnie pozwala spakować najpotrzebniejsze wyposażenie dodatkowe. Na rynku poza małymi produktami na tzw. ,,serwis" znajdziecie też nieco większe modele. Nie tak duże jak sakwy tylne bikepacking'owe, ale na tyle przepastne, że np. wejdzie tam jeszcze choćby kurtka przeciwdeszczowa. Główne różnice w torebkach - poza ich rozmiarem i odpornością na wodę - jest system mocowania do siodełka i sztycy. Jeśli macie możliwość, załóżcie w sklepie torebkę do swojego roweru. Taka próba zwykle rozwiewa wątpliwości dotyczące danego modelu. Więcej o małych torebkach podsiodłowych przeczytacie w artykule: TORBA PODSIODŁOWA NA ROWER - JAKĄ WYBRAĆ?

 

 

Pozostałe małe torebki

Rynek rowery pełny jest również innych patentów do transportowania bagażu, na przykład innych rodzajów torebek. Wśród nich szczególnie godne uwagi są dwa rozwiązania. Pierwszym z nich są torebki mocowane na górnej rurze ramy - tzw. torebki bento. Można je mocować systemami pasków na rzepy lub przykręcać na śruby do ramy. Oczywiście pod kątem stabilności w jeździe najlepszy jest wariant przykręcany, jednak on wymaga roweru, gdzie w ramie są przygotowane otwory montażowe. Torebki bento mają tą zaletę, że są bardzo blisko dłoni i totalnie nie przeszkadzają w jeździe oraz nie zaburzają aerodynamiki. Dzięki temu stanowią świetne miejsce do wożenia telefonu, jedzenia i innych potrzebnych rzeczy, do których chcemy mieć szybki dostęp. Drugim ciekawym rozwiązaniem - dedykowanym bardziej dla turystów - są torebki mocowane podobnie jak bento, czyli u zbiegu górnej rury ramy i mostka, ale wyraźnie większe. Zwykle mają kieszeń (bądź kieszenie) na potrzebne rzeczy oraz miejsce na telefon na górze.

 

Jaka sakwa rowerowa będzie idealna dla mnie?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Sakwy rowerowe muszą pomieścić bagaż, który zamierzamy ze sobą zabrać oraz pasować do posiadanego roweru. Często więc będzie to wypadkowa naszych potrzeb i ograniczeń stawianych przez rower, natomiast po lekturze tego artykułu powinniście już móc określić, który typ będzie dla Was odpowiedni. Z kolei więcej o poszczególnych torbach do roweru przeczytacie w poniższych artykułach.

Zobacz również: