Mocne i komfortowe koła szosowe: DT Swiss ER 1600 Spline (2024)

Poznaj nową odsłonę kół szosowych endurance na 2024 rok, model DT Swiss ER 1600 Spline, który występuje w dwóch wysokościach obręczy – 23 i 30 mm.

Drukuj
DT Swiss ER 1600 Spline DT Swiss

Koła szosowe DT Swiss ER 1600 Spline to aluminiowy model klasy premium dedykowany do długodystansowej jazdy na szosie. Stanowi idealną propozycję pod szersze opony i wszędzie tam gdzie liczy komfort oraz jakość prowadzenia. Sprawdźcie, co nowego w wersji na 2024!?

Wszystkie koła szosowe DT Swiss serii E to modele z kategorii endurance, które mają gwarantować komfortowe i bezpieczne pokonanie każdej, nawet najdłuższej trasy. Nadrzędnymi cechami są tu jakość prowadzenia, wygoda podczas jazdy po różnej jakości nawierzchniach oraz niezawodność. Producent oczywiście nie zapomina, że każdy szosowiec lubi jeździć szybko, w końcu o to chodzi w rowerach z barankiem! Niezależnie czy jeździmy sportowo, czy rekreacyjnie, chcemy osiągać większe prędkości lub mniej się męczyć, by móc pojechać dłużej i dalej… Dlatego koła w linii endurance – choć nie jest to ich główne zadanie – mają konstrukcję, w której szybkość również została mocno wzięta pod uwagę. Stąd w konstrukcji tego modelu znajdziemy aerodynamiczne rozwiązania, a ponadto mamy wybór dwóch opcji wysokości obręczy – lżejsze 23 mm, jeśli więcej jeździmy w górzystym terenie lub 30 mm dla kolarzy pokonujących głównie płaskie trasy, gdzie aerodynamika jest kluczowa. 

 

 

Dwie wersje: 23 i 30 mm wysokości 

Jak przystało na koła do długodystansowej jazdy, w której większość użytkowników użyje opon z przedziału 28 - 32 mm, a niekiedy nawet 35 mm, obręcze w ER 1600 mają odpowiednio dużą szerokość. Konkretnie znajdziemy tu aż 22 mm szerokości wewnętrznej, co gwarantuje optymalne układanie się na felgach tego typu ogumienia. W jeździe skutkuje to lepszą amortyzacją, a przede wszystkim pewnym podparciem ścianek bocznych opony i bezpiecznym oraz przewidywalnym zachowaniem w zakrętach. 

 

 

Producent daje nam jednak wybór, czy – poza w/w cechami – szukamy lekkości i większych zdolności podjazdowych, czy pokonujemy bardziej płaskie trasy w jednostajnym tempie, gdzie do głosu znacznie bardziej dochodzi aerodynamika. Możemy bowiem wybierać między wersją o wysokości obręczy 23 mm, która waży 1673 gramy (885 g tył i 788 g przód) lub wariantem z bardziej aerodynamicznymi felgami 30 mm, który waży 1842 gramy (969 g tył i 873 g przód). To może nieco komplikować podjęcie decyzji, ale pokazuje, jak dużą uwagę DT przykłada do średnio-zamożnego klienta. W końcu seria 1600 to koła aluminiowe klasy premium, nie najtańsze, ale też nie bardzo drogie. Idealne dla osób, które oczekują już pewnego poziomu i jakości, ale jednocześnie nie chcą lub nie mogą pozwolić sobie na koła karbonowe. To typowy zestaw, który ma być po prostu dobry i posłużyć przez wiele kilometrów. Fajnie, że nie jest to żaden topowy model, a mimo to opcja personalizacji jest tak duża!

 

 

Niezależnie, o której wersji wysokościowej mówimy, zastosowane obręcze to model z górnej półki, gdzie łączenie odbywa się metodą spawania, a same felgi stanowią wytrzymałą bazę dla kół, które mają bezawaryjnie znieść wiele kilometrów. Warto zauważyć, że do wariantu 30 mm DT przygotowało zupełnie nową obręcz, która dostępna jest również osobno – model E 550. To bardzo podobny produkt do felgi, którą spotkacie w kołach serii A. Różnica tkwi w szerokości wewnętrznej, bowiem w E 550 liczy ona 22 mm i ma idealnie działać właśnie z oponami od 28 do 32 mm, a felgi z serii A (czyli obręcze A 510) mają 20 mm i są skrojone pod opony 25 - 28 mm. 

 
 

 

Piasty i szprychy

Jak przystało na koła, które mają być wytrzymałe, nie oszczędzono na piastach. Model ER 1600 Spline kręci się na zaawansowanych DT 350 z mocowaniem tarcz Center Lock i w wersji pod szprychy straightpull. Z tyłu znajdziemy system Ratchet 36 SL, który poza niezawodnością i łatwym serwisem, ma dużą gęstość punktów zazębiania oraz fajne brzmienie. Klasycznie dla piast DT możliwa jest łatwa konwersja pod różne bębenki (Shimano Road 11 / SRAM XDR) oraz zmiana end cupsów z fabrycznych 12x142 i 12x100 mm na QR. 

 

 

Szprychy w omawianych kołach różnią się w zależności od wersji, co po raz kolejny pokazuje, jak zaawansowane podejście do tego produktu ma DT Swiss. W wersji 30 mm zastosowano bardziej aerodynamiczne DT Aero Comp II Straightpull, natomiast w 23 mm znajdziemy DT Aero Comp Wide! Na koniec dodamy jeszcze, że koła występują zarówno w szosowym standardzie 700C (622 mm), jak i mniejszym 650B, który spotykany jest w małych rozmiarach rowerów szosowych.

 

Cena: 2726 zł (wersja pod bębenek Shimano Road 11) 

Dystrybucja w Polsce: dt4you.com