Nowy Focus Paralane: endurance w szybkim wydaniu! (2024)

Poznaj nową odsłonę komfortowego roweru szosowego Focus Paralane, który w wersji na 2024 rok jest lżejszy, sztywniejszy i bardziej aerodynamiczny!

Drukuj
Focus Paralane Focus

Nowa odsłona roweru szosowego endurance Focus Paralane w pełni wpisuje się w aktualne trendy. Jest lżejsza, szybsza, bardziej zintegrowana, a przy tym mieści opony aż 35 mm, co czyni ją jednocześnie pełnoprawnym allroadem!

Kolekcja Focusa na 2024 rok zyskuje spory powiew świeżości w kategorii rowerów szosowych. Po niedawnej premierze nowej wyścigowej szosy Izalco Max, o której mówiliśmy we Fleszu #17, teraz przyszedł czas na odświeżenie ich komfortowego długodystansowego roweru szosowego, czyli modelu Paralane. Jego nowa odsłona czerpie aerodynamiczne rozwiązania zastosowane w modelu Izalco, dzięki czemu rama – mimo, że to rower endurance – wygląda szybko i aero. Poza tym cała konstrukcja Paralane’a wpisuje się w aktualne rynkowe trendy, o których mówiliśmy ostatnio w poniższym filmie. Rower łączy w jednym cechy endurance i allroada, ma mocno zintegrowaną ramę i jest szybszy, mimo że pozostaje bardziej komfortowy. 

 

Szybsza, lżejsza i sztywniejsza rama

Nowy Focus Paralane wygląda szybko i sportowo, a wszystko dzięki profilom rur zaczerpniętym z dopracowanego aerodynamicznie modelu Izalco Max. Producent nie podaje, o ile szybsza jest nowa generacja, ale w przypadku Izalco były to prawie 2 minuty w przypadku godzinnej jazdy z prędkością 45 km/h, więc i tutaj różnice powinny być wymierne. Szczególnie, że poza ramą ,,szybszy” będzie też kokpit, do niego jednak przejdziemy za moment. 

 

 

Nowe, bardziej spłaszczone profile rur przełożyły się też na wzrost sztywności w obrębie główki aż o 29%, jak również o 19% w okolicy suportu, co w oczywisty sposób ma poprawić szybkość reakcji roweru i jakość prowadzenia oraz transfer mocy. Pomimo tych zmian, całościowo rama jest o 3% bardziej podatna na uginanie się w przypadku działania sił pionowych, czyli będzie odrobinę bardziej komfortowa. Na rzecz wygody działa tu też zwykła okrągła sztyca oraz szerokie opony, które mogą mieć w nowym modelu aż 35 mm lub 33 mm, gdy zdecydujemy się na jazdę z błotnikami. Pomimo zmian na plus w obrębie sztywności, aerodynamiki, czy komfortu rama jest o 15% lżejsza, niż jej poprzednia generacja i waży 1130 g w rozmiarze M.

 
 

 

Integracja i dodatkowe mocowania

Nowy Focus Paralane został wyposażony w mostek Focus CIS, który pod spodem w zabudowanej formie kryje przewody, natomiast jest kompatybilny z klasycznymi kierownicami 31,8 mm. To czyste, proste serwisowo rozwiązanie, które pozwala na łatwe i stosunkowo tanie (w porównaniu do pełnych, zintegrowanych kokpitów) podmiany długości wspornika i samej kierownicy. Dodatkowo CIS (cockpit integration system) pozwala na dodawanie i odejmowanie podkładek pod mostkiem bez konieczności rozpinania układu hamulcowego. Poza tym, że nowy kokpit porządkuje nam optycznie (i bikepackingowo) cały przód roweru, to przy okazji jest też bardziej aerodynamiczny, niż w przypadku klasycznych rozwiązań, gdzie spora część kabli wystawała nam w okolicy główki. 

 
 

 

Rower ma też mocowanie torebki na górnej rurze ramy oraz ciekawy patent dedykowanych błotników. Można je dokupić osobno i są one sprzedawane wraz z osiami kół, bowiem druty błotników są mocowane właśnie do osi. Bardzo fajne rozwiązanie, które jest ciekawe wizualnie i wg producenta zapewnia pełną stabilność błotników!

 

Nowa geometria i allroadowe zapędy

Paralane na 2024 rok otrzymał też odświeżoną geometrię, która powinna spodobać się osobom ceniącym sobie komfort jazdy – zarówno w aspekcie tłumienia nierówności, jak i mało pochylonej sylwetki ciała. Owe zmiany wpłyną też pozytywnie na stabilność Focusa, gdy zdecydujemy się zjechać z szosy na offroadowe dukty, czy szutry. Producent zwiększył bowiem bazę kół oraz wyprostował odrobinę ridera.

 

 

Pamiętajmy, że Paralane to rower szosowy endurance – na długie dystanse, kiepskie nawierzchnie i wszędzie tam, gdzie oczekujemy przede wszystkim wygody. Natomiast jego cechy, geometria oraz miejsce na opony do 35 mm sprawiają, że jest to rower, którego możemy jednocześnie nazywać pełnoprawnym allroadem. Jeśli założycie odpowiednie ogumienie, spokojnie można nim pokonywać lokalne szutrówki, drogi leśne czy gruntowe.

 

Linia modelowa 2024

 
 

 

W ofercie na rok 2024 są trzy wersje wyposażenia. Topowy model to Focus Paralane 8.9 na Shimano Ultegra Di2 i kołach DT Swiss ER 1600 Spline. Środkowy Paralane 8.8 jeździ na grupie SRAM Rival AXS i ma koła DT Swiss ER 1800 Spline. Natomiast podstawowy Paralane 8.7 pracuje na nowej mechanicznej Shimano 105 2x12 i toczy się na kołach Alex Rims Boondocks 5. Ich ceny to odpowiednio 5 299 Euro, 4 299 Euro i 2 999 Euro.

 

Strona producenta: www.focus-bikes.com