Najczęstsze powody piszczenia hamulców w rowerze

Piszczące hamulce w rowerze - dlaczego hałasują i jak temu zaradzić?

Drukuj

Hamulce rowerowe mają to do siebie, że praktycznie cały mechanizm jest odsłonięty i dobrze widoczny. Taka konstrukcja dość mocno eksponuje je na zabrudzenia i potencjalne zatłuszczenie, które powodują piszczenie. Z drugiej strony, łatwo dzięki temu sprawdzić, jaka jest przyczyna głośnej pracy...

Przyczyny hałasowania mogą być różne i bezpośrednio zależą od typu hamulców jakie posiadamy. Rozróżniamy hamulce tarczowe (mechaniczne, hydrauliczne i rzadziej spotykane hybrydowe), ale również możemy mieć do czynienia z hamulcami szczękowymi (v-brake, cantilever, u-brake). 

 

 

 

Piszczące hamulce szczękowe

Piszczące hamulce obręczowe - główne przyczyny:

  • Niewłaściwy materiał klocków hamulcowych. Jeśli okładziny są wykonane z twardej gumy, piszczenie hamulców jest normalne. Jeśli jednak ich część mająca kontakt z obręczą jest wykonana z elastycznej gumy, wówczas jest mało prawdopodobne, że pojawi się hałas. Warto jednak pamiętać, że miękkie klocki hamulcowe szybciej się zużywają. Prawda jest jednak taka, że te problemy dotyczą najtańszych produktów, klocki hamulcowe renomowanych producentów przeważnie są ciche i odporne na przyspieszone zużywanie. Problem często pojawia się jednak w przypadku kół karbonowych - tu często niewiele da się zrobić, bo ,,ten typ tak ma". Warto jednak trzymać się zaleceń producenta i używać dedykowanych przez niego okładzin. 
  • Niewłaściwe ustawienie klocków. Klocki powinny być ustawione równolegle do felgi i stykać się całą swoją powierzchnią z obręczą podczas hamowania. 
  • Brudna obręcz koła i okładziny. W tym wypadku przyczyną piszczenia hamulców będą zabrudzone klocki i obręcz, powodem tego może być niewłaściwe czyszczenie roweru lub jazda w mokrym i brudnym środowisku. Rozwiązaniem problemu jest dokładne wyczyszczenie okładzin i powierzchni roboczej na felgach profesjonalnym zmywaczem do hamulców.

Zdarzają się sytuacje, w których hałasują nie klocki hamulcowe, ale coś innego. Może być to np. hałas linek pracujących w pancerzu, czy skrzypienie samych sprężyn w hamulcach. W celu diagnozy należy zdjąć koło i nacisnąć klamkę hamulca na "sucho", jeśli słychać piszczenie, należy wyczyścić cały układ hamulcowy, w tym linki.

 

 

 

 

Piszczące hamulce tarczowe

Piszczące hamulce tarczowe w rowerze mogą oznaczać, że - podobnie jak w hamulcach szczękowych - używamy zbyt tanich okładzin, które są słabej jakości. Jeśli klocki hamulcowe są nieprawidłowo dobrane, dźwięk będzie towarzyszył przy każdym wciśnięciu klamki. Ważne jest również, aby cały system hamulcowy był regularnie czyszczony i odłtuszczany, bowiem brud również powoduje hałasowanie klocków i tarcz hamulcowych. O ile poprzednie dwa problemy da się rozwiązać, o tyle ciężko wpłynąć na fakt, że tarczówki hałasują podczas jazdy w deszczu i tego zmienić się raczej nie da - po prostu tak mają.

W przypadku hamulców tarczowych, a dokładniej klocków hamulcowych należy jeszcze wziąć pod uwagę materiał, z którego wykonano okładziny. Jeśli są to klocki żywiczne, piszczenie jest mniejsze, ale jeśli używane są klocki metaliczne lub syntetyczne (półmetaliczne), to szanse na piszczące hamulce w rowerze rosną. Istotnym problemem jest też hałasowanie tarcz i okładzin, gdy te zaczynają się przegrzewać. W takim wypadku nie ma lepszej recepty, niż nie doprowadzać do aż tak dużego wzrostu temperatury. Rozwiązanie problemu natomiast jedno - warto stosować wysokiej jakości tarcze hamulcowe i dedykowane do nich klocki. One znacznie później dojdą do stanu, w którym zaczną hałasować. 

Na koniec zostawiliśmy jeden z najczęstszych powodów piszczenia, czyli zatłuszczone tarcze i okładziny. Tu są dwie opcje - albo zatłuszczone przez nas (np. w trakcie konserwacji roweru), albo z powodu uszkodzonego i cieknącego zacisku hamulcowego. Pierwszy problem jest łatwy do rozwiązania, natomiast drugi wymaga wymiany (bądź naprawy) zacisku i okładzin. 

 

 

 

 

Sposoby na piszczące hamulce w rowerze

Aby wyeliminować piszczenie w hamulcach szczękowych, należy:

  • Regularnie czyścić obręcz. Do usunięcia zabrudzeń wykorzystuj zmywacz do hamulców, ewentualnie benzynę ekstrakcyjną. Procedura ta powinna być przeprowadzana w celu usunięcia wszelkich pozostałości gumy po klockach hamulcowych oraz złapanego podczas jazdy brudu, które przylegają do powierzchni. Czysta obręcz będzie miała większe tarcie. Jeśli środki chemiczne nie pomogą, można ją oczyścić drobnoziarnistym papierem ściernym. Ta prosta czynność pomoże wyeliminować irytujące dźwięki.

 

 

 

 

Aby piszczące hamulce tarczowe nam nie dokuczały, należy:

  • Upewnić się, że klocki hamulcowe są prawidłowo zamontowane względem tarczy hamulcowej (nie ocierają, przez co nie zaczynają piszczeć samoistnie).
  • Regularnie usuwać zanieczyszczenia z tarczy i odtłuszczać jej powierzchnię. 
  • Sprawdzić szczelność układu hydraulicznego, jeśli cieknie nam płyn hamulcowy, żadne czyszczenie nie pomoże. Konieczna będzie wymiana. 
  • Dbać o poszczególne elementy układu, niekiedy należy dokręcić śruby zacisku, sprawdzaj też śruby trzymające tarcze hamulcowe. Luzy w tych miejscach również potrafią hałasować. 
  • Ciekawym lifehackiem na zatłuszczone klocki jest wypalenie ich nad kuchenką gazową. To pomoże jednak jedynie wtedy, gdy zatłuszczenie było spowodowane przez nasz błąd. Jeśli to cieknący zacisk, problem zaraz wróci.

Piszczące hamulce w rowerze, a sama jazda

Czasami hamulce będą hałasowały i musimy na to przystać. Jest to dość częste podczas jazdy w deszczu, jak również na długich zjazdach, gdy tarcze zaczynają się mocno nagrzewać oraz w przypadku kół karbonowych i hamulców szczękowych. Jeśli mimo głośnej pracy hamują skutecznie, to piskiem nie należy się przejmować. Po prostu tak jest. Natomiast gdy skuteczność hamowania i jakość działania spadają, to jest to dla nas jasny sygnał, aby zastanowić się, która z wymienionych przyczyn wpływa na taki stan rzeczy.