Materiał zawiera treści reklamowe

Jaki szosowy rower wyścigowy wybrać? Przeglądamy topowe szosówki!

Sprawdź, jak wybrać profesjonalny rower szosowy do ścigania. Przyglądamy się rynkowej ofercie rowerów wyścigowych z najwyższej półki.

Drukuj
Canyon Ultimate CF SL 8 Aero (2023) Michał Kuczyński

Rower szosowy do ścigania ma jedno zadanie - maksymalnie wspomóc nas w drodze po dobry wynik na zawodach. Musi być lekki, szybki, wystarczająco komfortowy i pewny w prowadzeniu. Sprawdzamy, czym cechują się najbardziej zaawansowane nowoczesne wyścigowe szosówki!?

Rynek wyścigowych rowerów szosowych jest bardzo rozbudowany, w zasadzie każda ma marka ma swojej ofercie więcej niż jeden model sprzętu stworzonego do sportowej jazdy i rywalizacji w wyścigach. Wśród nich możemy wyróżnić trzy główne typy: rowery aerodynamiczne, modele uniwersalne i super lekkie szosy do jazdy po górach. Oczywiście wszystko po to, aby kolarz mógł osiągać jak najlepsze rezultaty w konkretnym terenie. Klucz bowiem polega na tym, aby każdy dostosował wybór roweru do terenu w jakim uprawia kolarstwo szosowe oraz w jakim najczęściej się ściga. W tym artykule przeprowadzimy Was przez segment nowoczesnych rowerów wyścigowych. Skupimy się na modelach z najwyższej półki i pokażemy Wam, jak są zbudowane, czym różnią się od siebie oraz jak wybrać model dopasowany do konkretnego rowerzysty / kolarza.

 

 

Jaki rower szosowy do ścigania wybrać - masz 3 opcje! 

Każdy wyścig kolarski jest inny. Jedne biegną w terenie płaskim, który dodatkowo często jest wyeksponowany na wiatr. Na nich charakterystyczne jest osiąganie dużych prędkości, rantowanie, a całość najczęściej kończy się finiszem z peletonu lub mniejszej wyselekcjonowanej grupki. Inne to pagórkowate klasyki, gdzie wyścig rozgrywa się przeważnie na krótkich dynamicznych podjazdach. Trasy tych imprez bywają trudne techniczne, a do tego zdarza się, że rozgrywają się na wąskich asfaltach i innych nawierzchniach (jak odcinku bruku czy szutru). Wreszcie są górskie trasy, gdzie wygrywa lekkość i czysta moc. Tu nie ma czarów - im wyższe W/kg oraz lżejszy rower tym lepiej. 

 

 

 

Rynek rowerów do ścigania jest podzielony na trzy rodzaje szosówek:

  • Aerodynamiczne rowery szosowe - to modele, które zostały zaprojektowane tak, aby mieć jak najmniejsze opory powietrza. Ich głównym zadaniem jest pomaganie nam w utrzymywaniu wysokich prędkości. Są nieco cięższe, niż pozostałe rodzaje, ale w terenie płaskim i pagórkowatym czuć ich szybkość - łatwo nabierają i utrzymują prędkość.
  • Wyścigowe uniwersalne szosówki / all roundery - to najbardziej wszechstronna grupa szosówek do ścigania. Ich rama łączy w sobie lekkość i dobrą aerodynamikę, dzięki czemu w większości sytuacji taki rower okazuje się najbardziej efektywny, czyli najszybszy. 
  • Lekkie szosówki w góry - to grupa rowerów, która cechuje się największym naciskiem na niską wagę. Wszystko po to, aby kolarz dźwigał jak najmniejszy ciężar podczas górskich wspinaczek, bowiem właśnie do jazdy po górach tego typu modele zostały stworzone. 
 

 

Warto dodać, że wszystkie powyższe grupy cechuje sportowa, wyścigowa geometria ramy. Spodziewajcie się więc, że pozycja za kierownicą będzie wyciągnięta i pochylona. Taka sylwetka stawia mały opór powietrza i jest efektywna z punktu widzenia generowania wysokich mocy. Nie każdemu musi to odpowiadać, jeśli czujecie, że taka pochylona pozycja nie jest dla Was, warto zastanowić się nad rowerem szosowym endurance. Nowoczesny jednoślady z tej grupy są naprawdę szybkie, a do tego potrafią wyglądać niczym profesjonalne rowery kolarskie. 

 

 

Karbonowa rama

Rowery szosowe z górnej półki są wykonane z karbonu. To najlepszy materiał z powodu doskonałej relacji niskiej masy do wysokiej sztywności. Poza tym z łatwością pozwala formować aerodynamiczne kształty ramy. Przy okazji producenci są w stanie z dużą precyzją planować obszary, gdzie rury będą sztywne lub nieco bardziej podatne na uginanie - tym samym łatwo da się zoptymalizować transfer mocy i jakość prowadzenia (oba za sprawą odpowiednio wysokiej sztywności) z komfortem, który jest nieodzowną cechą każdego roweru. Oczywiście nowoczesne szosy mają w pełni zintegrowane prowadzenie przewodów i sztywne osie kół - to absolutny branżowy standard.

 

 

Napęd elektroniczny

Każdy rower szosowy z górnej półki jest wyposażony w elektronicznie sterowane przerzutki: Shimano Di2, SRAM AXS lub Campagnolo EPS. Dwa ostatnie systemy są całkowicie bezprzewodowe, natomiast Di2 posiada klamkomanetki, które bezprzewodowo łączą się z tylną przerzutką, natomiast ona jest połączona kabelkami z baterią i przerzutką przednią. Standardem są obecnie napędy w systemie 2x12, które jednocześnie są w stanie zaoferować szeroką rozpiętość przełożeń i ciasne stopniowanie kasety. Warto jednak dodać, że w rowerach dedykowanych głównie w teren płaski (szosówki aero) coraz bardziej popularny staje się osprzęt SRAMa z jedną tarczą z przodu - napęd 1x12, który poza prostotą i genialnym wyglądem jest też bardziej opływowy aerodynamicznie, aniżeli klasyczne dwa blaty. Na koniec ważna uwaga dla fanów mechanicznych grup napędowych. Trzeba wiedzieć, że niektóre modele pośród najnowszych rowerów szosowych zaprojektowane zostały tak, że nie ma w nich już opcji zamontowania klasycznych przerzutek z linkami. 

 

 

Hamulce typu disc

Znakiem czasu jest też zniknięcie hamulców szczękowych z najnowszych rowerów. Obecnym standardem są hydrauliczne hamulce tarczowe i tylko takie spotkamy w nowoczesnych maszynach do ścigania. To dobra zmiana, bowiem łatwość kontroli nad prędkością i rowerem znacząco wzrosła, a to z pewnością doceni każdy amator. Można jeździć szybciej i hamować znacznie później - tak po prostu! Poza tym jest wyraźnie bezpieczniej podczas opadów deszczu i w wilgotne dni. Miłym dodatkiem jest fakt, że przy tarczówkach nie zużywają się koła z włókna węglowego, ponieważ nie są ścierane przez okładziny jak miało to miejsce dawniej. Kiedyś - z tego właśnie powodu - wszyscy na treningi posiadali drugi komplet kół z aluminium (tzw. koła treningowe). Obecnie koła karbonowe są wyborem dla każdego i na każdą jazdę, bo w zasadzie nie niszczą się podczas treningowego nabijania kilometrów. Zniknął też problem przegrzewania się obręczy podczas długiego hamowania w górach. Bez wątpienia tarczówki jako standardowy system w szosie to dobra ewolucja tej kategorii rowerów. 

 

 

Karbonowe koła

Na rynku kół rowerowych występują modele z aluminium lub karbonu. W wyścigowych szosach z górnej półki jedyny słuszny wybór to koła z włókna węglowego. Na rynku spotkamy modele różnej wysokości - przeważnie można je podzielić na 3 grupy. Niskie, czyli mające około 3-4 cm wysokości stożka, uniwersalne z profilem obręczy około 5 cm i wysokie, czyli mające około 7-8 cm. Im lżejszy ma być rower, tym niższe koła stosujemy, a im szybszy w terenie płaskim, tym wyższe. Z tego powodu niskie koła sprawdzają się w górach, wysokie w terenie płaskim, a wszędzie indziej uniwersalne - pośrednie - około 50-milimetrowe stożki. Warto zwrócić uwagę, że wysokość kół dobieramy nie tylko do trasy, ale również do masy ciała rowerzysty. Zbyt wysokie koło pod lekką osobą może być mało stabilne w wietrzne dni. 

 

Pewnego rodzaju rewolucją współczesnych czasów jest odejście od szytek. Obecnie najbardziej popularne i najszybsze ogumienie do ścigania to opona tubeless ready. Takie są wyniki badań i na tym jeżdżą najlepsi na świecie. Laboratoryjne i terenowe testy wykazują, że to one stawiają najniższe opory toczenia! Zmiany widać również na polu rozmiarów opon - teraz najczęściej widujemy kolarzy na oponach 28 mm i takie spotkacie też w najlepszych rowerach. 

 

 

Zintegrowane komponenty: kierownica, mostek, sztyca

Integracja to drugie imię współczesnych szos. W najwyższych modelach standardem są monolityczne zintegrowane kokpity z całkowicie wewnętrznym prowadzeniem przewodów, czy wsporniki siodełka dedykowane do danego modelu ramy. Wszystko po to, aby całość miała jak najbardziej smukłą i opływową sylwetkę. Ponownie komponenty te są wykonywane z węglowego tworzywa i cechuje je tak bardzo pożądana lekkość. Warto dodać, że obecność hydraulicznych hamulców tarczowych i napędów sterowanych elektronicznie bardzo ułatwiła cały temat integracji oraz pozwoliła odetchnąć mechanikom. Upychanie i zaginanie sztywnych pancerzy (pod linki) byłoby tam o wiele bardziej skomplikowane, o ile w ogóle możliwe! Generalnie jednak integracja oznacza utrudniony serwis... pamiętajcie więc, że nawet jeśli kupujecie wymarzony rower w sklepie internetowym to i tak czeka Was wizyta w serwisie, żeby go ,,wykończyć" po złożeniu w całość. 

 

 

Dopasuj wybór pod swoje trasy i imprezy kolarskie!

Jazda na rowerze szosowym smakuje najlepiej, gdy mamy odpowiednią szybkość! Właśnie dlatego - mając już całą wiedzę i świadomość jak podzielony jest segment szosówek race - warto wybrać typ dobrze pasujący do tras, po których jeździmy najczęściej. Mówiąc prościej - mieszkacie w wysokich górach to nie bierzcie szosy aero! Ścigacie się tylko w terenie płaskim to szukajcie możliwie aerodynamicznej ramy i wysokich kół. Oczywiście analogicznie w każdym innym przypadku. Rowerzyści muszą przemyśleć swoje indywidualne potrzeby i pod nie wybierać odpowiedni sprzęt.  

Polecane przez redakcję

 

TREK Madone SLR 6 Gen 7

Pewnie dla wielu z Was nie będzie zaskoczeniem, że wśród topowych szosówek postanowiliśmy wyróżnić projekt marki TREK. Amerykanie stworzyli jeden z najbardziej cenionych w peletonie aerodynamicznych rowerów, który nie tylko kosmicznie wygląda, ale przede wszystkim świetnie jeździ - mieliśmy okazję to sprawdzić podczas redakcyjnego testu wersji SLR 7. To że mamy do czynienia z bezkompromisowo aerodynamicznym rowerem widać na pierwszy rzut oka - szczególną uwagę warto poświęcić konstrukcji węzła podsiodłowego IsoFlow ze specjalnym otworem, który poprawia przepływ powietrza. Jednocześnie IsoFlow nie zwiększa masy roweru i poprawia komfort jazdy. 

Nowa "Madonka" to jednak także perfekcyjna integracja poszczególnych elementów i bardziej przyziemne patenty, zwiększające sztywność boczną roweru - sztywne osie już obowiązek na tym poziomie, a naszą uwagę przykuwa także węzeł suportu - ogromny z wkładem T47, który gwarantuje sztywność na poziomie PressFita i łatwość serwisu zwykłego wkładu z gwintem. 

Trzeba też wspomnieć o tym, że Madone SLR generacji 7 bazuje na bardzo sportowej geometrii, która ustawia kolarza w agresywnej, aerodynamicznej pozycji - w końcu to jak jesteśmy ułożeni na rowerze wpływa na zmniejszenie oporów powietrza jeszcze bardziej, niż sama konstrukcja ramy. 

W polecanej przez nas wersji znajdziemy podzespoły, które spokojnie poradzą sobie z trudami nawet elitarnych wyścigów: napęd Shimano 105 w wersji elektronicznej Di2 czy koła z włókna węglowego Bontrager Aeolus Pro 51. Masa modelu SLR 6 zatrzymuje się na poziomie 7,75 kg w rozmiarze 56.

 
  • Rama Włókno węglowe OCLV Serii 800, profil rur KVF (Kammtail Virtual Foil), rura podsiodłowa IsoFlow, ukryte prowadzenie przewodów, napinacz łańcucha aero 3S, suport T47, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 142 x 12 mm
  • Widelec Madone KVF full carbon, tapered carbon steerer, internal brake routing, flat mount disc, carbon dropouts, 12x100mm thru axle / Dopasowanie ramy H1.5 Race
  • Waga 56 – 7,75 kg
  • Manetka Shimano 105 R7170, 12-rzędowa
  • Przerzutka przednia Shimano 105 R7150 Di2, mocowanie na hak, down swing
  • Przerzutka tylna Shimano R7150 Di2
  • Kroba Shimano 105 R7100, 50/34
  • Wkład suportu Praxis, gwintowany T47, wewnętrzne łożyska
  • Kaseta Shimano 105 7100, 11-34, 12-rzędowa
  • Koła Bontrager Aeolus Pro 51, włókno węglowe OCLV, Tubeless Ready
  • TEST: TREK MADONE SLR 7 SIÓDMEJ GENERACJI
trekbikes.com gdzie kupić?

 

 

Rowery szosowe wyścigowe - co na rynku?

W ofercie polskich dystrybutorów znajdziemy wiele ciekawych rowerów wyścigowych z górnej półki. Na kolejnych stronach przedstawiamy część z nich. Więcej znajdziecie na katalog.bikeworld.pl.

 

Scott Foil RC 20

  • Cena: 24799.00 PLN
  • Opis ramy: FOIL RC Disc HMX
  • Widelec/amortyzator przedni: FOIL Disc HMX, 1”
  • Grupa napędowa: Shimano 105 Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Syncros Capital 1.0 Aero 60mm
  • Opony: Schwalbe PRO ONE Aero, TL-Easy, Fold, 700x28C
ROWERY Scott

Rondo HVRT CF1 2023

  • Cena: 24999.00 PLN
  • Opis ramy: Zmienna geometria
  • Widelec/amortyzator przedni: HVRT TWINTIP CARBON
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: CONTINENTAL GP 5000 700C X 25
ROWERY Rondo

Cube Litening AERO C:68X Race

  • Cena: 25006.00 PLN
  • Waga: 7.80 kg
  • Opis ramy: Litening C:68X® Aero Monocoque Advanced Twin Mold Technology
  • Widelec/amortyzator przedni: Litening C:68X® Aero
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Newmen Advanced SL.R 50/65 Streem, Carbon
  • Opony: Schwalbe Pro One, Tubeless Easy, 28-622
ROWERY Cube

LIV LANGMA ADVANCED PRO DISC 1 AR LTD

  • Cena: 25499.00 PLN
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense max. rozmiar opony 700x32mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced, max. rozmiar opony 700x32mm
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Giant Gavia Fondo 1, 60TPI, R-Shiled, tubeless, 700x28c (32mm), zwijane
ROWERY LIV

KTM REVELATOR ALTO MASTER

  • Cena: 25799.00 PLN
  • Waga: 7.60 kg
  • Opis ramy: Revelator Alto Premium Carbon / R-9820
  • Widelec/amortyzator przedni: Revelator Alto Performance Carbon F12
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Mavic Cosmic CL 32 Disc / 622x21TC
  • Opony: Schwalbe Pro One V-Guard Evo TLE 28-622
ROWERY KTM

3T STRADA RIVAL AXS 2X12

  • Cena: 25818.31 EURO
  • Opis ramy: 3T Strada Integrale 2X
  • Widelec/amortyzator przedni: 3T Fundi Integrale
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Fulcrum Rapid Red 900
  • Opony: Pirelli P Zero 700x25c
ROWERY 3T

 

Giant PROPEL ADVANCED PRO 1

  • Cena: 25999.00 PLN
  • Waga: 8.30 kg
  • Opis ramy: kompozyt Advanced, kompatybilna z RideSense, max. rozmiar opony 700x30mm
  • Widelec/amortyzator przedni: kompozyt Advanced SL, karbonowa rura sterowa OverDrive Aero (D-shaped), max. rozmiar opony 700x30mm
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Giant Gavia Course 1, 60TPI, R-Shield, tubeless, 700x25c (28mm), zwijane
ROWERY Giant

Trek Émonda SL 7

  • Cena: 26299.00 PLN
  • Waga: 7.80 kg
  • Opis ramy: Ultralekkie włókno węglowe OCLV Serii 500, rury zoptymalizowane na osiągi Ride Tuned, zwężana główka ramy, wewnętrzne prowadzenie przewodów i linek, kompatybilna z DuoTrap S, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 142 x 12 mm
  • Widelec/amortyzator przedni: Émonda SL z włókna węglowego, zwężana rura sterowa z włókna węglowego, wewnętrzne prowadzenie przewodów hamulca, hamulce tarczowe flat mount, oś przelotowa 12 x 100 mm
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Bontrager Aeolus Pro 37, włókno węglowe OCLV, przystosowane do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, głębokość obręczy 37 mm
  • Opony: Bontrager R2 Hard-Case Lite, stopka z aramidu, 60 tpi, 700x25c
ROWERY Trek

Cinelli Pressure Ultegra Di2

  • Cena: 26999.00 PLN
  • Opis ramy: karbonowa COLUMBUS T800 Carbon Monocoque
  • Widelec/amortyzator przedni: karbonowy
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Fulcrum 600 DB
  • Opony: VITTORIA Zaffiro Pro 700x28
ROWERY Cinelli

Corratec CCT EVO Race

  • Cena: 26999.00 PLN
  • Opis ramy: karbonowa Corratec CCT EVO SL Disc
  • Widelec/amortyzator przedni: Corratec Road Carbon
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: ZZYZX 700C Carbon
  • Opony: Pirelli P Zero Race
ROWERY Corratec

Focus IZALCO MAX 9.7

  • Cena: 27999.00 PLN
  • Waga: 8.10 kg
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon MAX Technology
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: DT Swiss ARC1600, carbon, 20-622, 12x100 mm / 12x142 mm
  • Opony: Vittoria Corsa Control, tubeless ready, 700x28C
ROWERY Focus

Canyon Aeroad CF SLX 8 Di2

  • Cena: 27999.00 PLN
  • Waga: 7.88 kg
  • Opis ramy: Canyon Aeroad CF SLX Disc
  • Widelec/amortyzator przedni: Canyon FK0060 CF Disc
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
ROWERY Canyon

 

 

Specialized Tarmac SL7 Expert

  • Cena: 28000.00 PLN
  • Opis ramy: Tarmac SL7 FACT 10r Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: FACT Carbon
  • Grupa napędowa: SRAM RIVAL eTap AXS
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Roval C38
  • Opony: S-Works Turbo, 120 TPI, 700x26mm
ROWERY Specialized

Argon 18 SUM

  • Cena: 28219.10 EURO
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Argon 18
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: ATTEN L42
  • Opony: Rubino Pro TLR G2.0 700x28c
ROWERY Argon 18

Fuji Transonic 1.3

  • Cena: 28490.00 PLN
  • Opis ramy: C15 ultra high-modulus carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: C15 ultra high-modulus
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Vision Tech TC55, carbon
  • Opony: Vittoria Corsa, G2.0, 28-622
ROWERY Fuji

Ceepo MAMBA-R Ultegra Di2

  • Cena: 28890.00 PLN
  • Opis ramy: Karbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: VISION Team 30 DB TLR
  • Opony: Continentall Ultra sport 28
ROWERY Ceepo

Orbea ORCA M20iTeam

  • Cena: 28999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: Orbea Orca carbon OMR 2024
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: Oquo Road Performance RP35TEAM
  • Opony: Vittoria Corsa N.Ext G2.0 Foldable 700x28c
ROWERY Orbea

Superior X-ROAD Team Issue R

  • Cena: 29999.00 PLN
  • Opis ramy: Carbon X-Road Race Mid Modulus
  • Widelec/amortyzator przedni: X-ROAD carbon
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: DT Swiss ERC 1400 Spline DB45
  • Opony: Schwalbe Pro One Evo, 28x1.20", ADDIX
ROWERY Superior

Cannondale SuperSix EVO 2

  • Cena: 31699.00 PLN
  • Opis ramy: SuperSix EVO Carbon
  • Widelec/amortyzator przedni: SuperSix EVO Carbon,
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Opony: Vittoria Rubino Pro Bright Black, 700 x 25c
ROWERY Cannondale

Look 795 Blade RS 2024 Pro Team Black Mat/Glossy

  • Cena: 39000.00 PLN
  • Opis ramy: LOOK 795 BLADE RS
  • Widelec/amortyzator przedni: LOOK 795 BLADE RS
  • Grupa napędowa: Shimano Ultegra Di2
  • Ilość blatów i koronek: '2x12
  • Kompletne koła: CORIMA 47 mm WS EVO DX TUBELESS
  • Opony: CONTINENTAL GP 5000 700x25mm
ROWERY Look