Test: Elektryczny hardtail Trek Marlin+ 8 (2024)

Poznajemy nową propozycję amerykańskiego producenta dla najbardziej popularnego segmentu rowerów elektrycznych - premierowy Trek Marlin+ przetestowany!

Drukuj
Trek Marlin+ 8 Mariusz Sobczak

Popularny "góral" Treka zyskał napęd elektryczny. Mieliśmy okazję przetestować model Marlin+ 8, czyli propozycję najlepiej wyposażonej wersji całkowitej nowości od amerykańskiego producenta. Zapraszamy do lektury!

Galeria
Galeria: Trek Marlin+ 8 (2024) Zobacz pełną galerię

"Ulubiony Trek Świata" zyskuje silnik

Elektryczne rowery hardtail to obecnie najbardziej konkurencyjny segment rowerów z wspomaganiem elektrycznym. Jest to konsewkencja wzrastającego zainteresowania takimi konstrukcjami przez samych użytkowników. Wynika to z faktu jej uniwersalności, przy zachowaniu dość atrakcynej ceny dzięki prostszej konstrukcji. Amerykańska Firma Trek jak dotąd jako elektryczny rower typu hardtail proponowała modele Trek Powerfly. Charakterystyka tamtego roweru była prezentowana jako rower ścieżkowy z ewentualnym wykorzystaniem go na co dzień. 

Z początkiem września prezentowaliśmy zupełnie nowy model Trek Marlin+. Jest to rozwinięcie konwencjonalnego modelu Trek Marlin o silnik marki Bosch Active Line Plus. Tym sposobem wszechstronny rower górski zyskuje wspomaganie, które zdaniem producenta ma zapewnić jeszcze większe możliwości użytkowe w połączeniu z wciąż przystępną ceną. Nowy e-bike jest oferowany w dwóch modelach: Trek Marlin+ 6 oraz Trek Marlin+ 8, które dzieląc wiele wspólnych cech głównego wyposażenia czyli ramy, silnika oraz sterownika stanowią różny poziom cenowy ze względu na zastosowane komponenty. 

Jeszcze przed oficjalną premierą do naszej redakcji na test trafił Trek Marlin+ 8, którego udało się przetestować - uwieczniliśmy to także w formie video!

 

 

 

Najważniejsze cechy Trek Marlin+ 8

Zastosowana w obu modelach roweru rama posiada wszystkie współczesne standardy – sztywne osie w standardzie boost, taperowaną główkę sterową oraz wewnętrzne prowadzenie linek i pancerzy. Charakter zastosowanej ramy w rowerze Trek Marlin+ wykazuje spore róznice względem wspominanego wcześniej modelu Trek Powerfly – stosunek wartości reach do stack pozwala przypuszczać, że uzyskuje się bardziej wyprostowaną pozycję co sprzyja komfortowej jeździe na co dzień. Kąt główki ramy wynosi 66,5 stopni przy stromej rurze podsiodłowej 73,75 stopni, co w połączeniu z dużym rozstawem kół pozwala na sporą stabilność roweru.  

 

 
 

Testowany Trek Marlin+ 8 jest modelem "flagowym". Za większą cenę zyskujemy widelec amortyzowany powietrznie RockShox Recon Silver RL, koła Bontrager Line TLR 30 i zwijane opony Bontrager Gunnison Pro XR. Ponadto najnowszy model posiada przerzutkę o 12 przełożeniach Shimano Deore M6100, 4-tłoczkowe zaciski Shimano Deore z 203 mm tarczami Shimano SLX oraz regulowaną sztycę. Kilogram masy więcej względem modelu tańszego (przy całkowitej masie 23,27 kg) wynika przede wszystkim z powodu zastosowania większych opon oraz regulowanej sztycy. Mimo to wyższy model wskazuje na znacznie bardziej rekreacyjny charakter oferowanych możliwości.

 

 
 

System wspomagania

Zastosowany system Bosch Purion 200 jest modelem dotąd znanym z rowerów miejskich. W tym przypadku został skonfigurowany by oferować 5 trybów pracy: Turbo, Auto, Tour+, Eco oraz całkowite wyłączenie. Całość obsługujemy za pomocą kolorowego wyświetlacza zintegrowanego w obudowie z przyciskami sterowania trybami i funkcjami. Działa w nim również opcja sugestii zmiany przełożenia w celu utrzymania najbardziej efektywnej pracy wspomagania. Komputer Bosch Purion 200 oferuje pomocne wsparcie, np. w postaci przewodnika po inteligentnym wspomaganiu pchania, w postaci praktycznej funkcji Hill Hold. To rozwiązanie zostało przewidziane do użytkowania w trudnym terenie górskim, ale okazuje się również przydatne w codziennym życiu, na przykład w sytuacji, gdy próbowałem wciągnąć ten ważący 23 kilogramy rower po schodach w kamienicy.

Całość jest przejrzysta, aczkolwiek ergonomia manetki nie wszystkim będzie pasować - stosunkowo łatwo można mimowolnie zmienić tryb jazdy podczas intensywnej jazdy terenowej.

 

W teście skupilem się przede wszystkim na trybie Auto, który zdaniem producenta dzięki swoim możliwościom adaptacji nie wymusza na użytkowniku konieczności przełączania trybów w przypadku nachyleń terenu lub jazdy pod wiatr. Dzięki temu mamy dostępne pełne spektrum wspomagania w zależności od charakteru jazdy. Naszym zdanie tryb auto jest całkiem dobrym pomysłem dla osób, które nie mają z elektrykami dużego doświadcznia i nie wiedzą dokładnie, jaki tryb jazdy jest optymalny dla danych okoliczności.

Odnośnie zasięgu jaki udało się uzyskać na trybie Auto przy oferowanej pojemności baterii rzędu 400 Wh - to bardzo zależy on od czynników takich jak charakter jazdy użytkownika oraz terenu, w którym się on porusza. Przy „codziennym” użytkowaniu takim jak dojazd przez szutrowe, mało wymagające ścieżki wyniósł około 60 kilometrów. Zabawa na singletrackach po niedużych wzniesieniach Wzgórz Strzelińskich skończyła się po niemal 40 przejechanych kilometrach. Nie jest to dużo w w porównaniu do konkurencji, ale pamiętajmy, że Marlin+ to przede wszystkim e-MTB do codziennych zastosowań i rekreacji. W pewien sposób niedostatek baterii można zniwelować dodatkową baterią o pojemnośći 250W. 

 
 

Zastosowany silnik Bosch Active Line Plus był dotąd częściej kojarzony z elektrycznymi rowerami miejskimi lub trekkingowymi. Jego maksymalny moment obrotowy 50 nm był dla mnie zupełnie wystarczający na warunki testu, natomiast pamiętać trzeba, że jest to silnik stworzony z myślą o rowerach rekreacyjnych. Czuć to przede wszystkim w trudnym terenie, szczególnie jeśli mamy punkt odniesienia do flagowych, topowych jednostek Boscha o momencie obrotowym 85 Nm.

 
 

 

Wrażenia z jazdy

Sam rower prowadziło się bardzo dobrze w każdych warunkach w których przyszło mi go testować. Gama oferowanych przełożeń od 10 do 51 zębów pozwala na swobodne pokonanie nawet dość ostrych podjazdów. Kierownica o szerokości 750 mm była dla mnie wystarczająco pewna do prowadzenia w terenie, daje komfortową pozycje na rowerze, która na pewno będzie doceniona przy codziennym przemieszczaniu się po „miejskich bezdrożach”. Pozycja uzyskana dzięki geometrii sprawia, że nawet osoba o niedużym doświadczeniu w jeździe po Singletrackach może poczuć się w miarę swobodnie i czerpać frajdę z jazdy. Dodatkowo opuszczana sztyca znacząco sprzyja większej pewności na trudniejszych odcinkach zjazdowych, gdy obniżamy swój środek ciężkości w związku z czym rośnie stabilność w ciasnych zakrętach. Jednocześnie te właściwości przydały się w ruchu miejskim. dość wysokie ułożenie na rowerze zdecydowanie poprawiało widoczność co poprawia bezpieczeństwo na nierzadko "przeparkowanych" skrzyżowaniach wrocławskich osiedli. Być może zabrzmi to dość zabawnie, ale opuszczana sztyca okazała się całkiem praktyczna także podczas jazdy miejskiej, zupełnie wyeliminowałem potrzebę schodzenia z siodełka podczas oczekiwania na zielone światło.

Nie sposób przemilczeć praktyczności roweru Trek Marlin+ 8 pod względem cech dziedziczonych od jego "tradycyjnego" pierwowzoru. Obecne w ramie otwory montażowe zostaną na pewno docenione przez miłośników wspólnej jazdy z dzieckiem w foteliku, czy też z zakupami. Akcesoryjny bagażnik według deklaracji producenta wytrzymuje do 25 kilogramów obciążenia, co pozwala na dość spory ładunek przy uwzględnieniu, że całość zestawu (łączna masa roweru, rowerzysty i przewożonych przedmiotów wynosi) może wynosić 136 kilogramów. Nie mniej ważny jest banalny otwór na podpórkę powszechniej zwaną u nas stopką rowerową czy też nóżką. Skoro nie oczekujemy od roweru że walczymy o jego masę w celu najlepszych osiągów, bo te i tak są znacznie poprawione poprzez wspomaganie silnikiem. to możemy dołożyć sobie ten komfort postawienia roweru gdziekolwiek tylko potrzeba.   

Podsumowanie

 
 

Trek Marlin+ 8 okazał się być ciekawą propozycja dla osób, szukających bardzo wszechstronnego roweru, który pozwoli na sprawne poruszanie się przykładowo do pracy przez okoliczne bezdroża. Połączenie wygodnej geometrii, szerokich opon i solidnego amortyzatora pozwala również na regularne użytkowanie tego roweru rownież do umiarkowanie trudnej singletrackowej rekreacji, przy uwzględnieniu że plan wycieczki musi być szczególnie dostosowany do możliwości wspomagania zastosowanego w Marlin+.

 

Specyfikacja

TREK MARLIN+ 8
  • RAMA Alpha Platinum Aluminum, tapered head tube, internal routing, rack, fender, and kickstand mount, UDH, Boost148, 12mm thru axle
  • AMORTYZATOR RockShox Recon Silver RL, Solo Air spring, Motion Control damper, lockout, tapered steerer, 46mm offset, Boost110, Maxle Stealth, 120mm travel (XS: 100mm)
  • SILNIK Bosch Active Line Plus
  • BATERIA Bosch CompactTube 400Wh
  • OBRĘCZE Bontrager Line TLR 30, Tubeless Ready, 32-hole, Presta valve
  • PIASTY Shimano TC500, Boost
  • OPONY Bontrager Gunnison Pro XR, Tubeless Ready, dual compound, aramid bead, 60 tpi, 29x2.40" (XS & S: 27.5x2.40"
  • MANETKA Shimano Deore M6100, 12 speed
  • PRZERZUTKA Shimano Deore M6100, long cage
  • KORBA FSA CK-220
  • KASETA Shimano Deore M6100, 10-51, 12 speed
  • ŁAŃCUCH Shimano Deore M6100, 12 speed
  • SIODŁO Bontrager Verse P3, chromoly rails
  • WSPORNIK SIODŁA TranzX JD-YSP18, internal routing, 31.6mm
  • MOSTEK Bontrager alloy, 31.8mm, Blendr compatible, 7 degree
  • KIEROWNICA Bontrager alloy, 31.8mm, 15mm rise
  • STERY Semi-integrated, sealed cartridge bearing, alloy cups, 1-1/8" top, 1.5" bottom
  • HAMULCE Shimano hydraulic disc, MT4100 lever, MT420 4-piston caliper
  • WAGA (L) 23,27 kg

 

Producent: trekbikes.com