Pogromca KOM'ów? Premierowa szosa Factor O2 VAM

Najlepiej podjeżdżająca szosa jaka powstała do tej pory?

Drukuj
Factor O2 VAM Factor Bikes

Factor właśnie zaprezentował gruntownie przeprojektowany model O2 VAM, czyli super lekką szosą mającą błyszczeć wszędzie tam, gdzie droga pnie się do góry. Przyglądamy się bliżej nowemu pogromcy KOMów !

Mimo, że ostatnich latach prym wiodą szosówki z kategorii "do-it-all" (przez innych zwane super-szosami) czyli rowery łączące w sobie lekkość, sztywność i aerodynamikę, sprawdzające się zarówno na krótkich płaskich kryteriach jak i całodziennych gran fondo w Alpach, producenci nadal mają w swojej ofercie rowery bardziej specjalistyczne, nakierunkowane na konkretne zastosowanie. Jednym z nich jest amerykański Factor, który pomimo posiadania w swojej ofercie niezwykle udanego all-roundera Ostro VAM, we współpracy m.in z Chrisem Froomem przygotował dla zawodników Israel Premier Tech nową broń na najcięższe górskie wyścigi wierząc, że na rynku nadal jest miejsce na rower typowo wspinaczkowy.

 

Jakie zmiany w stosunku do poprzedników?

To już czwarta generacja modelu O2, który po raz pierwszy został zaprezentowany w 2017 roku, a kolejne iteracje wchodziły na rynek w dwuletnich odstępach. Podczas gdy poprzednie update'y były stosunkowo niewielkie, teraz zmiany są bardzo istotne - począwszy od dodania masztu wieńczącego rurę podsiodłowę przez zupełnie nowy kompozyt użyty do budowy ramy, po zmiany w geometrii, poprawę aerodynamiki i zwiększenie sztywności całej konstrukcji. Tak istotne zmiany to odpowiedź na feedback ze strony zawodników Israel Premier Tech, którzy mimo, że cały czas mieli do dyspozycji O2 trzeciej generacji, praktycznie zawsze wybierali OSTRO VAM ze względu na jego przewagę w zakresie sztywności i aerodynamiki - w końcu na nawet najbardziej górskich etapach są płaskie odcinki. 

 

 

Nowy proces produkcji w nowej fabryce

Factor produkcję nowego O2 przeniósł do wybudowanego specjalnie w tym celu nowego zakład produkcyjnego. Dlaczego nowy obiekt? Fabryka w Taichung wyposażona została w najnowocześniejszy sprzęt do produkcji i obróbki kompozytu. Proces formowania ramy jest tak efektywny, że praktycznie nie wymaga końcowej obróbki (szlifowania),  ograniczając też do minimum odpad poprodukcyjny. Precyzyjne wykończenie umożliwiło też zastosowanie jedynie cienkiej wartwy lakieru zabezpieczającego dodatkowo obniżając masę całej ramy. Ostatnim czynnikiem jest możliwość pełnej kontroli nad całym procesem i utrzymanie w sekrecie autorskiej mieszanki użytej do produkcji ramy.

 

Rama na granicy przepisów UCI

Rama ma zupełnie nowe profile rur, których maksymalna grubość wynosi 2,2 mm przy zacisku (obszar masztu podsiodłowego), a minimalna to zaledwie 0,5 mm! Eliminacja klasycznego wspornika podsiodłowego umożliwiła wykonanie całej tylnej części ramy z jednego kawałka oraz obniżyła masę.

Maszt nadaje ramie elastyczności zwiększając komfort oraz umożlwił stworzenie ultracienkiej, zwężającą się górnej rury.  Przepisy UCI stanowią, że „wymiary rury nie mogą przekraczać 8 cm wysokości ani mieć mniej niż 2,5 cm szerokości” i dokładnie tyle (25mm) ma górna rura w miejscu łączenia z rurą podsiodłową. Tylne widełki również są idealnie "na granicy" przepisów, mając dokładnie 1cm szerokości i łączą się w górnej części. Tak rozwiązany "ogon" roweru zapewnia jednocześnie większą sprężystość i sztywność całej konstrukcji. Zaktualizowany O2 ma teraz taką samą sztywność jak obecny Ostro VAM - całkiem imponujący jak na tak lekką ramę.

 
 

Poprawie uległy też właściwości aerodynamiczne ramy, ale jak określił to producent w "realnych warunkach". Inaczej zachowuje się rower na płaskim przy prędkościach rzędu 40-50km/h, a inaczej na podjazdach, gdzie te prędkości są dużo mniejsze i to właśnie pod takie warunki minimalizowano opór stawiany przez O2. 

 

Zmiany w geometrii

Factor dąży do tego, aby wszystkie jego rowery (Ostro, Ostro Gravel i O2) prowadziły się podobnie i  aktualizacje geometrii nowego O2 idą w tym duchu. Najbardziej znaczącą zmianą jest zwiększenie stacku o 1 cm, co jest odpowiedzią na feedback zawodników IPT oraz bike fitterów na to, jak ustawiane są rowery do wspinaczki, gdzie preferowana jest wyższa pozycja podparcia dłoni dla efektywniejszej jazdy na stojąco.

Pół stopnia stromszy jest też kąt rury podsiodłowej ułatwiając jazdę w bardziej przesuniętej do przodu pozycji jaką przyjmują kolarze na podjazdach.

Oprócz zmian geometrii Factor oferuje nowy O2 w rozmiarze ramy 45 cm. Dodatkowo dwa najmniejsze rozmiary (45 i 49) mają dedykowany offset widelca. W rezultacie, nowy O2 w przekroju całej rozmiarówki ma cztery różne wartości przesunięcia widelca. Dzięki temu niezależnie od rozmiaru ramy odczucia z jazdy mają pozostać takie same i co warte podkreślenia baza kół jest taka sama we wszystkich rozmiarach!

 

 

Konfiguracje i ceny

Factor 02 będzie dostępny w czterech wersjach kolorystycznych - Storm, Raw, Red Velvet i Chrome. 

Frameset został wyceniony na 6.049 EUR, a kompletne rowery zaczynają się od 9.499 EUR (koła BlackInc 28/32, zintegrowany kokpit i osprzęt Force AXS lub Ultegra Di2).

 

 

Producent: Factor Bikes