Nowy DT Swiss Ratchet DEG: najszybszy bębenek w historii!

Poznaj nowy system Ratchet DEG od DT Swiss – najszybszy system Ratchet w historii szwajcarskiego producenta.

Drukuj
DT Swiss

System Ratchet – wymyślony niegdyś przez DT Swiss – zyskał kolejną wersję DEG, która jest zapowiadana jako najszybszy i najbardziej bezpośredni Ratchet w historii. Przyglądamy się bliżej nowości od Szwajcarów!

DT Swiss jest marką o szczególnej pozycji w świecie kół rowerowych. Ich patent zazębiających się pierścieni Ratchet zrewolucjonizował tylną piastę wraz z premierą modelu Hugi w 1994 roku. Każdy, kto jeździ na rowerze docenią prostotę i – nazwijmy to – rzetelność tego rozwiązania. Wolnobieg z Ratchetem działa pewnie, bezawaryjnie, nie zdarza mu się w zasadzie przepuszczać, a do tego jest banalny w serwisie. Od kilku sezonów Szwajcarzy zaczęli odrobinę kombinować i do klasycznego Ratcheta, który oczywiście nadal jest w ofercie, dodali kilka innych odmian tego rozwiązania.

 

 

Najnowszą z nich – mającą premierą przed kilkoma dniami – jest Ratchet DEG, który jest zapowiadany jako najszybszy i najbardziej bezpośredni w kolekcji producenta z Biel. Przy okazji ma też najwięcej w historii DT Swiss punktów zazębienia, bowiem aż 90!

 

 

Jak działa Ratchet DEG?

Nowy system – w skrócie – opiera się na mniejszym kącie zazębiania się pierścieni, co pozwala na szybsze i bardziej precyzyjne działanie wolnobiegu. Dzięki temu ruch korb – po wyjściu za zakrętu, podczas dynamicznych manewrów i w każdym innym momencie, gdy nagle naciskamy na pedały – powoduje szybszą reakcję bębenka i błyskawiczne przeniesienie naszej mocy na napęd. W przypadku DEG stalowe pierścienie Ratcheta są wyraźnie powiększone względem tradycyjnych i mają aż 90 zębów, a ich kąt zazębiania wynosi 4 stopnie

 

 

DEG jest dedykowany do piast wykorzystywanych w agresywnej jeździe MTB. Według DT gwarantuje błyskawiczną reakcję na przyspieszenia i mocne depnięcia regularnie wykonywane w trudnym terenie, będące bardzo charakterystycznymi ruchami dla omijania przeszkód, podjeżdżania trudnych technicznie odcinków itp. manewrów. Od strony konstrukcyjnej pojawienie się w piastach nowego Ratchetu DEG wymagało przeprojektowania piasty po stronie napędowej. Przy okazji zmian wprowadzonych na potrzeby DEG’a teraz łatwiejszy ma być też serwis piasty, ponieważ dostęp do łożyska odbywa się bez narzędzi. 

 

 

Linia Ratchet’ów DT Swiss

Premiera DEG’a stanowi dobrą okazję do krótkiego scharakteryzowania różnic oraz zastosowań poszczególnych systemów spotykanych w bębnach DT. Oto ona:

 

  • Ratchet DEG – najlepiej i najszybciej działający Ratchet z najbardziej bezpośrednim sposobem działania. 
  • Ratchet EXP – najlżejszy system, który najbardziej docenią użytkownicy rowerów wyścigowych, w których niska masa jest kluczowa.
  • Ratchet EXP OS – system dedykowany do rowerów elektrycznych, które generują dużo większe siły na bębenku.
  • Ratchet – klasyczny system, który znamy od lat. Nadal świetny i skuteczny. Od niego pochodzą wszystkie pozostałe. 
  • Ratchet LN – podstawowy system Ratchet spotykany w budżetowych kołach DT Swiss. 
 

 

Kluczowe cechy produktu

Na moment premiery systemu Ratchet DEG pojawia się on w trzech produktach. Dostępne są piasty DT Swiss 240 MTB DEG, których masa wynosi od 270 gramów – oczywiście mówimy o wadze dla wariantu na tył. Mocowanie tarczy jest w standardzie IS, czyli na 6 śrub, dostępne liczby otworów to 28 i 32, natomiast opcje mocowania koła są dwie – 12/148 mm, czyli tzw. Boost oraz 12/157 mm. Cena detaliczna wynosi 376,90 Euro. Poza klasyczną czarną opcją kolorystyczną przygotowano również czerwoną wersję Red limitowaną do 240 sztuk. Piasty z systemem DEG mają lada moment trafić też do kół enduro DT Swiss EXC 1501 i allmountain DT Swiss XMC 1501.

 

Polski dystrybutor: dt4you.com