Nowy napęd Shimano GRX: mechaniczny 1x12 i 2x12!

Poznaj nową generację osprzętu do rowerów gravel – mechaniczne grupy Shimano GRX w wersji 1x12 i 2x12. Nowość na 2024 rok!

Drukuj

Shimano wprowadza na rynek nową generację gravelowych grup napędowych GRX. Główna zmiana to dodanie kolejnego biegu w kasecie, dzięki czemu od teraz GRX to system 1x12 lub 2x12. Poznajcie bliżej nowe komponenty!

Nie tak dawno, w 2019 roku, Shimano pokazało światu całkowitą nowość – linię grup napędowych i hamulców GRX dedykowanych do rowerów szutrowych. Ówczesna premiera obejmowała 4 różne linie komponentów – RX400 w systemie 2x10, RX600 i RX800 w systemie 1x11 i 2x11 oraz wariant GRX’a Di2 1x11 i 2x11. Niezależnie od poziomu, każdy GRX pierwszej generacji miał hydrauliczne hamulce tarczowe oraz przerzutki ze sprzęgłem. Bez wątpienia była to bardzo udana premiera, a masa graveli obecnie jeździ właśnie z osprzętem GRX. 

 

Przyszedł jednak czas na lifting, w ramach którego Shimano przygotowało nowe komponenty GRX serii RX820 oraz RX610. Oba oparte na 12-biegowych kasetach oraz wyłącznie w wariancie mechanicznym. Na moment premiery nie wiadomo jeszcze nic na temat tańszej opcji (następcy serii RX400) i czy będzie to napęd 1x11 / 2x11, czy wciąż 2x10, jak również nie znamy szczegóły dotyczących premiery 12-biegowego GRX’a Di2. Tymczasem przechodzimy do przedstawienia nowych komponentów, zaczniemy od topowej linii RX820, a w dalszej części zaprezentujemy nieco bardziej budżetowe komponenty RX610. 

 

 

Nowy GRX 1x12!

Największą nowością w GRX’ie serii 820 jest przejście na 12-rzędową kasetę. O ile w przypadku napędów z dwoma tarczami z przodu nie wprowadzi to znaczących zmian, o tyle w wariancie 1x możemy mówić o rewolucji! Dotychczas, przy GRX’ie 1x11 zakres przełożeń uzyskiwany dzięki kasecie 11-42 wynosił jedynie 382%, obecnie może mieć nawet 510%. Wszyscy fani kultury pracy grup napędowych Shimano i napędów z jednym blatem z pewnością na to czekali. Dotychczas – w 1x11 – biegów było po prostu mało, albo trzeba było dysponować stalową łydką, aby dać radę przejechać wszystko w komforcie na jednym blacie. Od teraz problemu już nie będzie!

 
 

 

Do napędów 1x12 Shimano przygotowało dwie przerzutki RD-RX822. Pierwsza z nich ma średni wózek (GS) i jest dedykowana do kaset o rozpiętości zębatek 10-45, natomiast druga ma długi wózek (SGS) i jest przeznaczona pod kasety 10-51, czyli właśnie z 510% zakresu przełożeń. W tym miejscu Shimano przygotowało świetną nowość, jaką jest opcja wymiany samego wózka. Ta sama przerzutka po jego podmianie może pracować z kasetą 10-45 lub 10-51, co jest bardzo fajnym pójściem w kierunku do klienta, bo z pewnością znajdą się osoby chętne do takiej właśnie konwersji. Oczywiście nowe przerzutki GRX pod 12 biegów są wykonane w technologii Shadow RD+, czyli posiadają sprzęgło stabilizujące pracę łańcucha podczas jazdy po nierównościach i zapewniające pewne trzymanie się go na zębatce korby. 

 

 

Odnośnie korby – wizualnie jest ona bardzo podobna do wariantu pod 11 biegów, natomiast różnice są oczywiście w zębatce, która współpracuje z 12-rzędowym łańcuchem. Dostępne są 3 opcje długości ramion: 170 mm, 172,5 mm i 175 mm oraz dwie wielkości tarczy: 40T i 42T. Łańcuchy i kasety dedykowane pod nowego GRX-a pochodzą z 12-biegowych napędów MTB. Do serii RX820 dedykowane są te z linii Deore XT. Tym samym nowy GRX 1x12 wymaga posiadania koła z bębenkiem Micro Spline. Swoją drogą ciekawe, czy wkrótce pojawią się też kasety o bardziej ciasnym stopniowaniu najmniejszych koronek? 

 

Masa komponentów:

  • Przerzutka tylna GRX RD-RX822 - 290 g (GS) / 288 g (SGS)
  • Mechanizm korbowy GRX FC-RX820-1 - 655 g (172,5 mm / 40T)
  • Kaseta CS-M8100-12 - 461 g (10-45T) / 470 g (10-51T)
 

 

Shimano GRX 2x12

Alternatywą jest oczywiście wersja z dwoma blatami z przodu, która jest w stanie zaoferować szeroki zakres przełożeń, a jednocześnie ciasne stopniowanie kasety. W przypadku nowego GRX-a mamy dwie możliwości. Mechanizm korbowy 48/31T możemy sparować z kasetą 11-34T lub 11-36T. Nowa przerzutka tylna przeznaczona pod napędy 2x nosi kod numeryczny RD-RX820 i obsługuje kasety o do 36 zębów. Również została wykonana w technologii Shadow RD+ dla zapewnienia odpowiedniej stabilizacji łańcucha. Przednia przerzutka GRX nawiązuje konstrukcją do szosowych modeli, ale posiada linię łańcucha większą o 2,5 mm, dzięki czemu jest bardziej odsunięta do zewnątrz i pozwala zachować duży prześwit na opony w rowerze.

 

 

Dwie kasety, które mogą być zastosowane to CS-R8101-12 11-34T i CS-HG710-12 11-36T. Obie pasują na tradycyjne bębenki HG oraz na HG L2. To z pewnością dobra informacja, ponieważ przy zmianie grupy nie będzie konieczności poszukiwań nowego bębenka. Mechanizmy korbowe dedykowane pod dwie tarcze – podobnie, jak w wersji 1X – mogą mieć 170, 172,5 lub 175 mm. 

 

Masa komponentów:

  • Przerzutka tylna GRX RD-RX820 - 270 g 
  • Przerzutka przednia GRX FD-RX820 - 95 g
  • Mechanizm korbowy GRX FC-RX820-2 - 721 g (172,5 mm / 48-31T)
  • Kaseta CS-R8101-12 11-34 - 345 g
  • Kaseta CS-HG710-12 11-36 - 391 g
 

 

Nowe klamkomanetki GRX ST-RX820

Integralną częścią tej premiery są zaktualizowane łapy GRX, które nawiązują konstrukcją do wersji 11 rzędowej, choć naturalnie kryją w sobie inny mechanizm. Dodanie kolejnego biegu obyło się jednak bez konieczności zwiększania objętości klamek. Swoją ergonomią, charakterystyką działania dźwigni hamulca, czy antypoślizgową gumą nawiązują do poprzedniej generacji. Dostępne są trzy warianty – pod system 2x12, pod system 1x12 z lewą ,,pustą dźwignią" oraz 1x12 z manetką pod droppera w lewej dźwigni. Masa zestawu klamkomanetek waży 572,5 g w wersji 2x12 i 511 gramów pod 1x12 (gdzie lewa dźwignia jest wyłącznie hamulcowa). Lewa dźwignia pod droppera waży 263 gramy, natomiast tylko hamulcowa 222 gramy. 

 
 

 

Tańszy GRX RX610

Identycznie, jak miało to miejsce w poprzedniej odsłonie, tak i w nowym GRX-ie część komponentów możemy nabyć w tańszej wersji. W skład linii RX610 wchodzą mechanizmy korbowe oraz klamkomanetki. Co ciekawe korby dostępne są w aż czterech długościach ramion: 165, 170, 172,5 i 175 mm. Wersja pod jeden blat FC-RX610-1 może mieć zębatkę 38T lub 40T. Jej masa wynosi 815 gramów (z zębatką 40T). Z kolei wersja na dwa blaty FC-RX610-2 posiada zębatki 46/30T i waży 815 gramów. Klamkomanetki ST-RX610 również występują w opcji 2x12 lub 1x12. W wariancie pod 1 blat komplet waży 542 gramy, natomiast zestaw 2x12 611 gramów. 

 

 

Karbonowe koła gravel: Shimano RX880

Uzupełnieniem premiery nowego GRX-a są nowe karbonowe koła dedykowane do gravelowej jazdy. Zestaw RX880 jest lżejszy o 64 gramy od swojego poprzednika i również ma w pełni karbonowe obręcze o wysokości 32 mm. Taki profil zapewnia lekkość, precyzyjne i szybkie sterowanie oraz wysoki komfort jazdy w trudnym, nierównym terenie. Koła są oczywiście tubeless ready, a wewnętrzna szerokość obręczy wynosząca 25 mm ma pasować idealnie pod opony od 32 do 50 mm. W obu kołach znajdziemy po 24 zagięte szprychy (,,zwykłe” J-bend). Do tego bębenek – podobnie jak w kołach Dura-Ace – posiada system Direct  Engagement zamiast klasycznych zapadek. Sam bębenek jest oczywiście wymienny, można wybierać między Micro Spline (1x12) lub HG L2 (2x12). Masa kół wynosi 1394 g przy Micro Spline i 1397 g przy HG L2. 

 

Strona polskiego dystrybutora: bike.shimano.com