Jakie opony na maraton?

Drukuj

Pytanie o opony na maraton to jedno z częściej pojawiających się przed kolejnymi imprezami. Szczególnie wyścigi w górach nastrajają refleksyjnie i sprawiają sporo problemów z wyborem właściwego ogumienia.

Musi być ono nie tylko szybkie, ale i odporne na przebicie.

Ideału brak?
Ilu rowerzystów, tyle pomysłów na opony. Różnego rodzaju kombinacje proponowane przez maratończyków czasami wprawia w osłupienie nawet najstarszych kolarskich wyjadaczy. Równolegle są też tacy, którzy, wzorem pewnej gospodyni domowej z Gdańska, nie widzą różnicy między modelami X, Y i Z. Osobiście bliżej mi do grupy numer dwa. Powodów jest kilka. Podstawowe z nich to:
- maratony nie prowadzą w bardzo wymagającym technicznie terenie
- nawierzchnia na trasie maratonu najczęściej jest mocno zróżnicowana
- modele opon do XC/XCM czołowych producentów, mimo zróżnicowanego wyglądu mają zbliżone parametry
Gdyby jednak faktycznie tak było, wybór opon nie budziłby tak dużych kontrowersji. W ten sposób koło się zamyka i dumać można by długo.

Opory toczenia vs odporność na przebicie
W podawaniu dokładnych danych lubują się czasopisma niemieckie. Bike lub Mountain Bike przeprowadzają szereg testów laboratoryjnych, by wytypować oponę najszybszą. Test laboratoryjny jest obiektywny i zapewne jego wyniki mówią prawdę. Tyle tylko, że różne opony różnie zachowują się przy różnych nawierzchniach, różnym ciśnieniu, temperaturze, wadze rowerzysty czy wreszcie stylu jazdy. Ogólne zasady sugerują jednak, co następuje:
- opony o niższym bieżniku są szybsze niż opony z dużą kostką
- na niskie opory toczenia pozytywnie wpływa ciągły kształt środkowej części bieżnika
- opony o wyższym TPI (gęstość oplotu) toczą się lepiej
Co ciekawe, nie zawsze opona lżejsza jest równocześnie szybsza. Mniej gumy i oplotu może niekorzystnie wpływać na zachowanie się na większości nawierzchni. Podobnie jest z ciśnieniem – testy udowodniły, że wysokie ciśnienie wcale nie zmniejsza oporów toczenia. Zalecane ciśnienie wyścigowe przy oponach rozmiaru 2,0” rzadko kiedy przekracza 2,5 bara!
Niskie opory toczenia muszą równocześnie współgrać z odpornością na przebicie. Tu również nie ma jednoznacznej recepty. Pewną przewagę mają w tej kwestii posiadacze kół bezdętkowych (UST) lub zestawów typu No Tubes. Większość maratończyków ciągle jeszcze jeździ na dętkach, stąd też, szczególnie na kamienistych trasach konieczność stosowania nieco większego ciśnienia oraz bardziej ostrożna jazda. Rozsądną granicą wagi opony wydaje się być 450g. Poniżej tej wartości ryzyko złapania „kapcia” drastycznie rośnie.

Na maraton uniwersalne
Mimo wspomnianych dylematów, opony maratonowe to dość wdzięczny temat, ponieważ tak naprawdę większość z nich to modele uniwersalne. Wyjątkowo lepkie i głębokie błoto to w całym maratonowym sezonie nie więcej niż 15km jazdy. Tak samo ma się sytuacja z odcinkami wybitnie kamienistymi czy usłanymi korzeniami. Częściej spotkamy fragmenty piaszczyste, szczególnie startując w imprezach na północ od Małopolski i Śląska. Stąd też duża popularność modeli dwóch francuskich potentatów: Hutchinson Python i Michelin XCR Dry. Choć oferują zupełnie inne podejście do koncepcji bieżnika, mają w sumie podobne parametry: wagę, opory toczenia, rozmiar i odporność na przebicie. Są szybkie, ważą poniżej 500g a złapana guma to w większości wina zawodnika a nie pech. Dla tych jednak, którzy wyżej sobie cenią lepszą przyczepność, polecane są raczej opony z większą kostką – tych również na rynku jest bardzo wiele a parametrami nie odbiegają zasadniczo od wspomnianej dwójki. Podobnie jak z rzeźbą bieżnika ma się sprawa z rozmiarem. Dwa cale to optimum i poza ekstremalnym błotem nie ma co zastanawiać się nad inną wartością. Większość opon wyczynowych posiada znakomite parametry trakcyjne uzyskane dzięki nowoczesnym mieszankom gumy (m.in. technologia „dual compund” łącząca twarde i miękkie rodzaje mieszanki).

 



Z drutem czy zwijane?
Dobra przyczepność i niskie opory toczenia okupione są, niestety, szybszym zużyciem. Stąd też, kupując opony na maratony, warto używać je „race only”. Aby oswoić się z bieżnikiem i jego właściwościami, na treningi można zakładać tańsze i cięższe wersje z drutem – większość opon produkowanych jest w kilku wariantach. Jaka jest różnica między oponami zwijanymi a tymi z drutem? Przede wszystkim modele zwijane to najwyższe wersje w kolekcji. Różnica nie tkwi tylko w masie, ale, przede wszystkim w zastosowaniu innych rodzajów gumy i gęstszym oplocie wykorzystującym kevlar w miejsce stalowego drutu. Mniejsze wskazanie na wadze jest więc wtórne do innych właściwości opony. Zdarzają się, jednak dość rzadko, wersje pośrednie – opona wysokiej klasy, jednak z drucianym rantem.
 

Poniżej prezentujemy przegląd popularnych modeli uniwersalnych opon MTB, ze szczególnym uwzględnieniem opon dobrze sprawujących się podczas maratonów. Więcej opon znajdziesz w bikeKatalog.pl


Author Rolling Stone
Ciekawa opona w klasie ekonomicznej zaskakuje skutecznością w większości warunków. Drobny bieżnik połączony z poprzecznymi kostkami daje dobrą przyczepność i niskie opory toczenia. Gdyby nie waga, byłaby to jedna z lepszych maratonowych propozycji na rynku.
Cena: 41,9/84,9PLN
Waga: 510g (kevlar)
Rozmiar: 26x2.0”
Dystrybutor: Velo




Continental Speed King
Opona kostkowa, w teorii następca cenionego Explorer. Rzadko rozmieszczone klocki bieżnika nawiązują do nazwy (kostka w kształcie korony). Dostępnych wiele wersji, w tym bardzo lekka Supersonic, będąca jedną z najlżejszych opon klockowych na rynku. Dobra, uniwersalna opona, raczej dla delikatnych maratończyków.
Cena: -
Waga: 400g (kevlar)
Rozmiar: 26x2.1”/2,3”
Dystrybutor: R&P Pawlak

Geax Mezcal
Typowy semi slick z niskim, symbolicznym zarysem bieżnika na środku i delikatną kostką po bokach. Przeznaczona na szybkie, twarde, szutrowe trasy. Opona sprawdzona przez wielu światowej klasy maratończyków.
Cena: 75/149PLN
Waga: 490g (kevlar)
Rozmiar: 26x1,9/2,0”
Dystrybutor: Polsport






Hutchinson Python
Absolutny klasyk. Bardzo szybka i uniwersalna opona na każde warunki. Zawodzi tylko w głębokim i lepkim błocie. Znakomita na piasek i twarde, szutrowe trasy. Dostępna w dwóch wersjach: Air Light oraz MRC – wzmocnionej z domieszką komponentu Silica zmniejszającego opory toczenia i polepszającego pracę w błocie. Dostępne także w wersji UST.
Cena: 119,9/154,9PLN
Waga: 500g
Rozmiar: 26x2,0”
Dystrybutor: AMP Bike

IRC Mibro
Uniwersalna opona XC/Maraton o średniej wielkości kostce. Przy jej projektowaniu priorytetem było zachowanie niskich oporów toczenia przy jak największej przyczepności.
Cena: 89/99PLN
Waga: 470g
Rozmiar: 26x1,95/2,1/2,25”
Dystrybutor: SSC

 



Kenda Kharisma
Coraz rzadziej spotykany zestaw opon kierunkowa – napędowa. Przy ich projektowaniu brał udział legendarny John Tomac. Dzięki niemu uzyskano uniwersalny, klasyczny komplet na większość warunków. Dostępne w kilku wersjach, w tym bezdętkowej.
Cena: -
Waga: 750g
Rozmiar: 26x2,1”
Dystrybutor: Alijot





Maxxis MaxLite 310
Opona tylko dla ortodoksyjnych maniaków odchudzania i to tylko… tych lekkich. Delikatna, o śladowym bieżniku nadaje się tylko na twarde, suche i nie zaśmiecone trasy. Wybór dla kolarzy nie uznających kompromisów. Najlżejsza seryjnie produkowana opona na rynku.
Cena: -
Waga: 310g
Rozmiar: 26x1,95
Dystrybutor: Merida Polska





Michelin XCR AT
Po zmianie bieżnika XCR Dry to własnie All Terrain dzierży prym wśród uniwersalnych opon XC/Maraton w kolekcji Michalina. Solidna, duża kostka dobrze trzymająca w błocie i na kamieniach zapewnia niskie opory toczenia dzięki technologii Dual Compound. Większa uniwersalność i wyższa odporność na przebicie okupiona jest jednak wyższą wagą. Rekomendowana przez Juliana Absalona. Dostępna w wersji UST a także w tańszej odmianie XC.
Cena: 155PLN
Waga: 560g
Rozmiar: 26x2,0”
Dystrybutor: Harfa Harryson



Panaracer Fire XC Pro
Kolejny klasyk w tym zestawieniu. Uniwersalna opona kostkowa na większość warunków ceniona przez maratończyków za swoją niezawodność. Dobra na trudniejsze trasy. Dostępna także w rozmiarze 1,8” na głębsze błoto. Występuje w wersji compe tańszej profi oraz eko. Także jako UST.
Cena: 52/145/94,9PLN
Waga: od 480g
Rozmiar: 26x1,8/2,1”
Dystrybutor: Velo



Ritchey Z-Max
Klasyka i legenda MTB. Uniwersalna opona kostkowa na każde warunki. Nienajlepsze opory toczenia rekompensuje dobra przyczepnością zarówno w błocie, na kamieniach jak i na twardych nawierzchniach. Dostępna w wielu wersjach, w tym najwyższej WCS oraz w mnogości rozmiarów.
Cena: 55-155PLN
Waga: od 495g
Rozmiar: 26x1,9/2,1/2,35”
Dystrybutor: Matuszewski




Schwalble Racing Ralf
Szybka opona na suche, twarde nawierzchnie ciesząca się sporą popularnością wśród maratończyków. W mokrych warunkach jednak zawodzi, na błoto firma Schwalble sugeruje inne modele np. Nobby Nic. Dostępna w bardzo wielu rozmiarach, także jako UST
Cena: -
Waga: od 535g
Rozmiar: 24x2.4, 26x2.1/2.25/2.4
Dystrybutor: Unibike



Tioga Red Phoenix
Uniwersalna, szybka opona maratonowa na większość nawierzchni. Niska kostka zapewnia niewielkie opory toczenia a równocześnie pomaga w trudniejszym terenie. Dostępna w kilku rozmiarach, także jako wąska 1,8”. Występuje także w wersji ekonomicznej z drutem.
Cena: 69/89PLN
Waga: od 480g
Rozmiar: 26x1,8/1,8/2,1”
Dystrybutor: AMP Bike